środa, 23 lipca 2014

Niedozwolona reklama - ukryta sugestia

To, że w reklamach wykorzystywane są różnego rodzaju techniki, mające na celu nakłonić jak najwięcej osób do zakupu danego produktu, nie jest obecnie żadną tajemnicą. Jednak działania, do jakich posuwają się reklamodawcy nie zawsze są uczciwe i zgodne z prawem. Wykorzystywana od wielu lat technika tzw. przekazu podprogowego w polskim prawie jest techniką zakazaną, jednak takich reklam w dalszym ciągu mamy ogromną ilość. Czym jest przekaz podprogowy i jak oddziałuje na odbiorcę?



Skuteczność przekazu podprogowego została potwierdzona eksperymentem przeprowadzonym przez Jamesa Vicary'ego w 1957 roku w USA, kiedy to zamienił pojedyncze klatki filmu na napisy "pij colę" oraz "jedz popcorn". Kolejne eksperymenty wpływania na podświadomość odbiorców potwierdziły taką metodę, co doprowadziło do wprowadzenia ustawowych zakazów stosowania reklam podprogowych w wielu krajach.

Na czym polega przekaz podprogowy?

Jest to bodziec, znajdujący się pomiędzy poszczególnymi klatkami filmu, trwający krócej niż 0,04 sekundy lub obraz, zamaskowany innymi obrazami. Innymi słowy przekaz podprogowy jest ukrytą sugestią, która skutecznie wpływa na nasz umysł, kiedy jest rozluźniony, a jednocześnie skoncentrowany na jednym obrazie - co się dzieje właśnie podczas oglądania telewizji. Takie bodźce lub obrazki wklejone w tło, są niemal niezauważalne dla naszej świadomości, jednak wpływa na działanie podświadome i skłania nas do zachowań, których inaczej byśmy nie podjęli, np. zakupy, myślenie o określonej treści. W jednym z filmów, zarejestrowano nawet klatki filmu, niewidoczne dla widza, w których widniał napis "bądź posłuszny", gra komputerowa World of Warcraf tle zawiera napisy, takie jak "Give us your money". Najbardziej niewiarygodne są klatki filmowe z bajek dla dzieci, które zawierają treści erotyczne. 



W Polsce tego typu reklamy są zakazane, zgodnie z Ustawą z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji Art. 16b ust 2. pkt 5 Zakazane jest nadawanie przekazów handlowych oddziałujących w sposób ukryty na podświadomość. Niestety jak widać, reklamodawcy nie mają zamiaru przestrzegania takiego zakazu. W oparciu o coraz to nowe technologie, wykorzystują przekaz podprogowy dla celów sprzedażowych.

Oczywiście nie jest to najskuteczniejsza technika, nie jest to także zagrożenie, które odmieni nasze życie, bo raz czy dwa obejrzymy reklamę z ukrytym przekazem. Jednak jest to bardzo nieuczciwy sposób, wykorzystywany po to żeby wpływać na podejmowane decyzje. Zgodnie z powołaną wcześniej ustawą, uczciwą reklamą jest taka, której przekaz jest jasny i zrozumiały. Nie mam nic przeciwko temu, żeby jakiś znany aktor zachęcał mnie do zakupu proszku do prania, uśmiechając się przy tym i ukazując zalety produktu. Wiem, że chodzi o proszek do prania i sama decyduję, czy reklama przekonała mnie do zakupu, czy nie. Natomiast zachęcanie mnie do zakupu czegoś, podczas, gdy nie wiem że ktoś jakiś przekaz do mnie kieruje, jest dla mnie zwyczajnym oszustwem i manipulacją. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że producent, który się do takich metod ucieka, ma świadomość, że jego produkty nie są dość dobre, aby bez manipulacji ludzie je nabywali.

Niniejszy wpis nie zawiera informacji, jak się uchronić przed działaniem ukrytej sugestii, ponieważ ja nie wiem czy w ogóle są sposoby na taką ochronę. Uważam jednak, że odbiorcy reklam, czyli właśnie konsumenci powinni być świadomi, do jakich działań posuwają się  producenci, abyśmy zdecydowali się na zakupy.






źródło: http://www.egospodarka.pl/89736,Przekaz-podprogowy-w-reklamie,1,20,2.html, http://portalwiedzy.onet.pl/123561,,,,przekaz_podprogowy,haslo.html