środa, 18 czerwca 2014

Konsument kontra biuro podróży, czyli co warto wiedzieć przed wyborem oferty



Doświadczenia z ostatnich lat pokazały wszystkim, że należy podchodzić z dużą dozą ostrożności przy wyborze biura podróży, które ma nam dostarczyć niezapomnianych wrażeń i wspomnień na całe lata. Jak się okazało niektórzy rzeczywiście nie zapomną wakacji, z których nie mogli wrócić, kiedy musieli spać w warunkach, które z pewnością nie były takie jak w opisie wycieczki i na zdjęciach w katalogu. Coraz więcej osób przestało się sugerować samą ceną, a zwracają uwagę na wiarygodność samego touroperatora. I słusznie. 

Przed wyborem wycieczki najważniejszą rzeczą jest dokładne sprawdzenie biura podróży, którego oferta wydaje się być interesująca. Nie jest to w dzisiejszych czasach rzeczą trudną, gdyż wyszukiwarka internetowa jest bezlitosna i w ciągu kilku sekund można się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy o biurze podróży. Kiedy już wiemy, że biuro jest sprawdzone, wybieramy ofertę i CZYTAMY DOKŁADNIE WARUNKI UMOWY.

Umowa o świadczenie usług turystycznych musi zawierać: m.in. dokładne miejsce pobytu, termin rozpoczęcia i zakończenia wycieczki, standard hotelu, ilość  posiłków i napojów wliczoną w cenę oraz rodzaj środka transportu. 
 
Czy można reklamować nieudaną wycieczkę? 

Można, a nawet trzeba. Płacimy bowiem nie tylko za transport, wyżywienie i standard hotelu, ale przecież niejednokrotnie doliczane są dodatkowe opłaty za widok na morze, klimatyzację, basen dla dzieci i inne udogodnienia. Ważne jest także to, że oferty Last minute i first minute można reklamować na takich samych zasadach, jak ofertę zakupioną w standardowej cenie.

Na reklamację nieudanej wycieczki mamy do 30 dni od jej zakończenia. Jak wspomniałam wcześniej, powodem reklamacji może być nie tylko zagubiony bagaż czy brak określonych usług za które zapłaciliśmy, np. opieka rezydenta, czy też opieka nad dzieckiem, lecz także brak obiecanego widoku na morze (a taki widok został przez nas opłacony), zanieczyszczona plaża, hałas, brak wszelkiego rodzaju udogodnień, które zostały zapewnione nam podczas zakupu wycieczki. W reklamacji możemy się posiłkować  tzw. tabelą frankfurcką,dostępną po adresem http://www.konsument.gov.pl/files/t_frankfurcka.pdf, która określa sposób rozliczenia w przypadku określonych niedogodności. Tabela nie jest co prawda wiążąca, jednak jest zwyczajowo przyjęta i często stosowana w praktyce. 

Najwięcej reklamacji w ostatnich latach opartych jest na niedozwolonych klauzulach zawartych w umowach. 
Taki rejestr dostępny jest dla każdego na stronie internetowej http://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php. Najczęściej stosowane klauzule, to np. ograniczenie odpowiedzialności biura podróży za opóźnienia samolotów, zmiana miejsca noclegu. 

Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego

Przed wyjazdem należy się także zaopatrzyć w Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego, która jest ważna we wszystkich krajach Unii Europejskiej oraz krajach członkowskich EFTA (Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Liechtenstein. Taką kartę odbieramy w wojewódzkim oddziale NFZ po wypełnieniu wniosku ręcznie lub w formie elektronicznej. Szczegóły dotyczące ważności Karty i świadczeń, które są w ramach EUKZ zapewnione, można znaleźć na stronie: http://www.nfz.gov.pl/new/index.php?katnr=6&dzialnr=145&artnr=5507

Numery alarmowe 
 
W sytuacji, kiedy okaże się, że podczas letniego wypoczynku znajdziemy się w sytuacji, która stanowi zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa należy pamiętać o ogólnoeuropejskich numerach alarmowych, dostępnych całą dobę.  

Numer 112 - ogólnoeuropejski numer alarmowy służący do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia.

Numery rozpoczynające się od 116 -  zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej należą do grupy numerów o tzw. „walorach społecznych”, służących dobru społeczeństwa.

Numer 116 000 jest to europejski numer skierowany do rodziców i opiekunów, którym zaginęło dziecko, do zaginionych dzieci oraz do wszystkich osób, które mogą pomóc w ich odnalezieniu; 
Numer 116 111 to telefon zaufania dla dzieci i młodzieży;
Numer 116 123 to telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych;


A dla dociekliwych, mam coś ciekawego- http://www.dobryebook.pl/ebook-131-0633.html 
Książka dokładnie opisuje jak sobie radzić w przypadku nieudanych wakacji oraz jak się przed nimi uchronić. Pomoże Wam napisać reklamację, zrozumieć treść odpowiedzi na reklamację (zapewne odmowną), którą swoim językiem skonstruują prawnicy biur podróży. Polecam!